Vanliga frågor

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna.

Hittar du inte svaret på just din fråga är du välkommen att kontakta oss här eller via formuläret du ser till höger.

Allmänt

Hur kan jag betala?

Du kan betala med kort, swish eller via faktura som vi skickar till dig efter utfört uppdrag.

Vad är era betalningsuppgifter?

Org.nr: 556993-0521
Bankgiro: 544-6554
Swish: 123 029 42 15
Spara gärna på miljön och maila fakturan till: faktura@starcycle.se

Kan jag avboka?

Ja du kan avboka men här följer våra avbokningsregler. Vid avbokning 3 arbetsdagar innan planerad uppdragsstart debiteras 25 % av det totala ordervärdet. Vid avbokning 2 arbetsdagar innan planerad uppdragsstart debiteras 50 % av det totala ordervärdet. Vid avbokning 1 arbetsdag innan planerad uppdragsstart debiteras 75 % av det totala ordervärdet. Vid avbokning inom 12 timmar innan planerad uppdragsstart debiteras fullt ordervärde.

Vad är era allmänna villkor?

Klicka här för att läsa Starcycle’s allmänna villkor.

Bortforsling

Vad är en kubikmeter?

En kubikmeter (förkortat m3 eller kbm) kan t ex vara en hög som är 1 m bred, 1 m lång och 1 m hög (1 x 1 x 1 = 1).

Vad ingår i priset?

Vi är väldigt tydliga vad som ingår i priset så du som kund aldrig möts av en oväntad överraskning. Du kommer därför alltid veta alla kostnader så som återvinningsavgift, framkörningsavgift eller andra tillkommande kostnader.

Kan ni ta med er andra saker än det vi kommit överens om?

Är vi på plats hos dig och du kommer på fler sker som du vill att vi hämtar är det oftast inga problem men försök i största mån att meddela oss innan vi kommer så vi kan planera. Ibland finns varken plats i lastbilarna eller tiden att ta med oss mer än det vi kommit överens om.

Kan ni forsla bort ett piano?

Ja, men bara om det står på nedre plan eller max ett fåtal trappsteg upp. Vi vill spara på vår personals ryggar och tackar därför nej till hämtning av piano som involverar trappor.

Vad händer med sakerna när ni hämtat dem?

Vi försöker i största mån att återanvända sakerna vi hämtar. Det som kan glädja någon annan skänker vi bort i någon av våra välgörenhetskanaler. Vi försöker att så lite som möjligt ska hamna på tippen och det som gör det sorteras upp på ett miljömässigt korrekt sätt.

Vad är det minsta ni kan hämta?

Vårt minimipris är 895 kr. Vi har fasta priset upp till fem möbler men även om antalet möbler understiger fem är det minsta beloppet vi tar 895 kr.

Hämtar ni elektronik?

Ja det gör vi. Beroende på vad det är för typ av elektronik kan det tillkomma en extra avgift. Kontakta oss för mer information.

Hur sorterar jag?

Klicka här för att komma till vår sorteringsguide.

Flytt

Vad behöver jag förbereda inför flytten?

Packa så mycket som möjligt i kartonger, även blommor Kläder och textilier får gärna läggas ner i svarta sopsäckar och hallen ska vara fri. Glöm inte att få koll på sakerna i tillhörande förråd.

Hur lång tid kommer flytten ta?

Vi försöker alltid vara så effektiva och snabba som möjligt utan att brista på kvalitén. Det finns dock några parametrar som spelar in hur lång tid flytten tar:

  • Fler flyttkartonger än vad som informerades från början
  • Om det finns parkeringsmöjligheter i anslutning till bostaden
  • Om det finns fullt fungerande hissmöjligheter
  • Eventuella möbler som behöver bäras för hand som ej går in i hissen
  • Trafiken

Hjälper ni till med packning?

Ja, vi kan hjälpa dig att packa inför flytten.

Lånar ni ut flyttkartonger?

Ja, vi lånar ut gratis flyttkartonger i den mån vi har lediga kartonger. Du kan låna kartonger två veckor innan planerad flytt och lämna tillbaka dem senast två veckor efter utförd flytt. Välj om du vill hämta kartongerna själv på vårt kontor eller om du vill att vi kör ut dem till en kostnad. Vid skador, skrift direkt på kartong eller om du önskar behålla kartonger så debiteras du en kostnad på 50 kr/kartong.

Hur debiterar ni vid en flytt?

Vi debiterar per timme och timdebiteringen startar när vi åker från vårt kontor och slutar när sista flyttkartongen är inne i bostaden.

Kan ni ta med saker jag inte önskar behålla?

Ja det kan vi. Läs mer under fliken bortforsling eller de vanligaste frågorna under bortforsling.

Städ

Hur gäller städgarantin?

Vi har tre dagars städgaranti på städningen vilket menas att du som kund ska meddela eventuella klagomål som kan framkomma vid besiktningstillfället inom tre dagar efter utförd städning. Dessa åtgärdas då av oss. Klagomål som uppkommer efter tre dagar eller om du som kund godkänt städningen vid besiktning beaktas ej. Vi rekommenderar att du som kund närvarar vid besiktningstillfället.

Vad ingår i en flyttstädning?

Klicka här för att komma till vår specifikation så kan du läsa vad som ingår.

Vilket städmaterial behövs för att utföra städningen?

Vid flyttstädning tillhandahåller vi allt städmaterial som behövs. Vid hemstädning ska följande finnas hemma:

  • Dammsugare
  • Skurhink och mopp
  • 4-5 trasor (fibertrasor eller liknande)
  • Kökssvamp och köksborste
  • Dammvippa
  • Rengöring (köks-, badrums- och fönsterspray)
  • Golvmedel

Dödsbo

Hur går en dödsbo- eller bohagstömning till?

Hur det går till rent praktiskt vid en dödsbo- eller bohagstömning kan du läsa mer om under fliken dödsbo.

Vad händer med sakerna som ni tar med?

Vi försöker i största mån skänka de saker som är i bra eller okej skick. Den gamla fåtöljen kan glädja någon annan. Som ett led i vårt miljötänk försöker vi att så lite som möjligt ska hamna på tippen.

Efter värdering, köper ni även bohag?

För de saker som har en högre värdering (2 000 kr och uppåt) gör vi detta. För saker värderat under detta belopp försöker vi skänka bort om de kan glädja någon annan.

Utför ni även städning efter tömning?

Ja, läs mer om detta under kategorin städning.

Jag vill behålla några saker från bohaget, kan ni hjälpa med transport?

Ja, vi kan hjälpa till med transport av de saker du önskar behålla från bohaget. I samband med tömningen kan vi köra de saker du vill behålla till en annan adress.